כאשר גולש נכנס לאתר לוקח לו בממוצע עד 12 שניות כדי להתרשם ממנו. 12 שניות הן זמן קצר מכדי לקרוא את תוכנו העשיר של האתר אך הן זמן מספיק בהחלט כדי להתרשם מעיצובו של האתר, ולהחליט האם האתר מדבר על התחום בו הגולש מעוניין והאם הוא מתאים למטרותיו של הגולש. עיצוב אתרים הוא תחום שבו תקשורת חזותית היא מילת המפתח. החלק החזותי בנושא תקשורת אתרים מדבר על האופן בו התקשורת מתבצעת – לא במילים אלא בעיצוב.
כאשר מדברים על נושא קידום אתרים מדברים על שימוש במילות מפתח, קישורים ואפילו זמני טעינה. תחום חשוב נוסף הוא תחום עיצוב האתר. כיוון שעיצוב אתרים הוא המפתח למשך שהות הגולש באתר, וכיוון שגוגל מכניס זמן זה כפרמטר משמעותי לדירוגו איכותו של האתר והתאמתו למילות המפתח, הרי שעיצוב נכון של האתר יתרום באופן משמעותי לקידום האתר במנועי החיפוש והופעתו במיקום גבוה יותר בין התשובות למילות החיפוש הרלוונטיות שהגולש הקיש.
כאשר אנו חושבים על מקש שמירת קובץ במרבית התוכנות המוכרות כיום, האייקון המופיע עליהם שאותו נחפש אינו דומה לשום דבר שנמצא במחשבים בשנים האחרונות. למעשה מדובר בדיסקט 3 ורבע אינטץ' שהיה בשימוש לפני שנים רבות. יחד עם זאת, זה יהיה האייקון שאותו נדע לחפש כאשר נרצה לשמור. למה הדבר דומה? הדבר דומה לשימוש בשפה. למשל המילה "בקבוק" אולי במקור באה לתאר אל צליל הנוזלים המשתכשכים בתוכו, אולם כיום ספק אם מי שמשתמש במילה, תוך ידיעה ברורה למה הכוונה, חושב על כך.
אם נמשיך בדוגמת מקש השמירה – באיזו לשונית הוא ימצא? הלשונית הראשית של האפליקציה או אולי בלשונית העיצוב? אלא אם כן לא עבדנו על תוכנות אופיס או אחרות מעולם, סביר להניח שנדע את התשובה גם ללא הצצה בתוכנה הנוכחית שבה מדובר. וזה כוחו של הסטנדרט העיצובי.
מרבית האתרים דומים זה לזה: הלוגו יופיע מלמעלה, מקשי הניווט יופיעו גם הם בראש הדף, תוכן הדף יופיע תחתיהם. לכאורה מדובר באתרים משעממים למראה הדומים זה לזה, למעשה מדובר בשפה עיצובית המאפשרת לגולש לנווט בקלות בין דפי האתר ולדעת באופן אינסטנקטיבי היכן כל דבר נמצא.
בניגוד לשימוש המקובל בסטנדרטיים עיצוביים עומד נושא המיתוג – בידול המוצר או האתר מאלפי האתרים האחרים. עיצוב ומיתוג נכונים יודעים אילו אלמנטים כדאי לשנות ואיך – לדוגמה ערכת הצבעים בה נעשה שימוש, הגופן בו משתמשים באתר, או מוטיב נמשך בסגנון עיצוב עמוד התוכן והשימוש במדיות כתמונות וקטעי וידאו. תקשורת חזותית נכונה וטובה יודעת גם באילו אלמנטים לא כדאי לסטות מהסטנדרטים על מנת לא ליצור בלבול בקרב הגולשים שיוביל לאתרים נוחים וידידותיים פחות למשתמש.
עיצוב אתרים נכון לוקח בחשבון לא רק את הגולשים אלא גם את הזחלנים – אותן תוכנות גששיות ששולחים מנועי החיפוש כדי להעריך את האתר המדובר. זחלנים עובדים היטב עם תוכן כתוב, אולם אם מילות המפתח מופיעות פעמים רבות בדף, אך בצורת תמונות בלבד, ייתכן ולזחלנים יהיה קושי בשיוכן לתכנים הרלוונטים.
לא רק שימוש מושכל בטקסט לעומת מדיות נוספות כתמונות וקטעי פלאש עשוי להשפיע על קידום האתר אלא גם השפעת העיצוב על זמני טעינת האתר עלולים להפריע לקידומו (או לעזור בקידומו, כאשר הם נעשים בצורה נכונה ומקצועית). כאשר העיצוב מסורבל, מכיל אלמנטים חזותיים רבים וכבדים, זמני טעינת האתר יהיו נמוכים. זמני טעינה ארוכים משפיעים לרעה על דירוג האתר ומתסכלים את הגולשים בו. עיצוב פשוט, נקי, בעל מסר חזותי אחיד התואם לתכנים ולסגנון האתר, יאיצו את זמני הטעינה ויהפכו את הגלישה באתר לחוויה מוצלחת עבור הגולשים.
עיצוב נכון של אתרים מאפשר יצירת תקשורת חזותית מהירה עם קהל הגולשים, העברת מסר מהיר באמצעות שימוש מושכל בצבעים, תמונות, עימוד, עיצוב לוגו וכדומה. בנוסף, עיצוב נכון מאפשר לגולש להתמצא בקלות באתר מה שמבטיח שהיה ממשוכת יותר באתר, חזרה אל האתר שנית, ודירוג קידום גבוה יותר של האתר.